Historie trolejbusové dopravy v Hradci Králové
Historie trolejbusové dopravy v Hradci Králové slaví v květnu 2014 své kulaté 65. výročí.
První plány na zařazení trolejbusů do městské hromadné dopravy, kterou od roku 1928 obsluhovaly pouze autobusy, přišly na svět v roce 1947. Výstavba tratí započala o rok později a od roku 1949 Hradec Králové křižovaly dvě trolejbusové tratě - linka číslo 2 od hlavního vlakového nádraží až na Nový Hradec a linka číslo 0 ve směru na Slezské předměstí. O oslavách 65 let trolejbusů v Hradci Králové se můžete dočíte zde.
1949 až polovina 60. let: Začátky trolejbusové dopravy v Hradci Králové
Vozový park tehdy tvořily čtyři trolejbusy Vetra – ČKD. Výstavba nové vozovny v roce 1951 umožnila další rozvoj trolejbusové dopravy a síť se postupně rozšiřovala.
O rok později byla uvedena do provozu trať Komenského ulicí a kolem krajského soudu, čímž vznikl uzavřený okruh okolo starého města, dále vznikly trati vedené do Kuklen a Plačic (1952), Malšovic (1958) a na Slezské Předměstí - sídliště Sever (1965).
Od poloviny 60. let jezdilo v Hradci devět trolejbusových linek
V 1964 trolejbusový provoz zabezpečoval devíti linkami celé dvě třetiny dopravní zátěže města a dopravil 16,3 milionu cestujících. V roce 1967 rozhoduje Rada MěNV o postupné likvidaci trolejbusové dopravy po vypršení životnosti vozů a trakčního zařízení do roku 1980.
Ve druhé polovině 60. let byla zahájena přestavba hlavních hradeckých komunikací vyžadující nákladné přeložky trolejbusového vedení. Rekonstrukce Gočárovy třídy měla za následek nejdříve dočasné a následně rozhodnutím města i trvalé zastavení trolejbusového provozu a trolejbusy se sem vrátily skoro až za 30 let.
Pod vlivem odklonu od trolejbusové dopravy v ČSR i v Hradci Králové postupovala náhrada trolejbusových linek autobusy. Na některé rekonstruované úseky se proto již trolejbusy nevrátily (mimo zmíněné Gočárovy třídy se jednalo i o Kladskou ulici a Pospíšilovu třídu), ale k dalšímu rušení nedošlo a hlavní směry trolejbusové dopravy zůstaly zachovány.
Od 80. let se hradecké trolejbusy modernizují
V 80. letech došlo ke změně pohledu na trolejbusovou dopravu a k postupné modernizaci stávajících úseků a vozového parku, k výstavbě nových úseků se přikročilo až o desetiletí později.
V roce 1993 začaly trolejbusy jezdit po části II. silničního okruhu, o dva roky později se vrátily na Gočárovu a Pospíšilovu třídu.
Od roku 1994 zajíždějí vybrané spoje linky č. 1 z Nového Hradce do Kluků, ačkoliv tento úsek není vybaven trolejovým vedením. Provoz zajišťovala dvojice vozů 14 Tr se speciálně vyrobeným přívěsným jednonápravovým dieselagregátem, což byla v republice rarita. Toto řešení bylo v roce 2001 nahrazeno zařazením dvousilového trolejbusu 21 TrACI.
Nyní jsou již k dispozici dva vozy 30 Tr SOR vybavené také dieselagregáty.
V roce 1999 byla dokončena obnova celé trolejbusové sítě, v provozu bylo pět linek, kde 44 vozidel přepravilo 10 230 707 cestujících.
Trolejbusy dnes
V současnosti přepraví 35 trolejbusů na pěti linkách více než 11 milionů cestujících, což je 32 % z celkově přepravených osob.
V letech 2011 - 2013 se uskutečnila největší obměna trolejbusů v královéhradecké MHD. Dopravní podnik získal 31 nejmodernějších vozů z dílny plzeňské Škody Electric.
Nákup trolejbusů podpořily evropské dotace a díky jedenácti kloubovým trolejbusům a dvaceti vozům v krátkém provedení včetně dvou duobusů se stal zdejší vozový park 100% nízkopodlažní. Více se dočtete také v článku Dopravní podnik v Hradci má další nové trolejbusy.
Trolejbusový provoz v Hradci Králové v číslech:
-
Počet trolejbusů: 35, všechny nízkopodlažní
-
Průměrné stáří: 3 roky
-
Počet linek: 5
-
Délka linek: 36 km
-
Délka trolejového vedení: 26,1 km
-
Počet ujetých kilometrů: 1,75 mil. km
-
Počet cestujících (za rok 2013): 11,2 mil.
-
Počet řidičů: 77
Komentáře ke článku
Vložit nový komentář
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.