Dopravní podnik v Hradci testuje další elektrobus
Dopravní podnik Hradce Králové testuje v ostrém provozu už druhý elektrobus s názvem Škoda Perun. Lidé si ho mohli prohlédnout nedávno v rámci evropského dne bez aut. Před dvěma týdny se elektrobus Perun začlenil v testovacím režimu už také do běžného provozu MHD. Stal se tak už druhým zástupcem elektrobusů ve východočeské metropoli. První elektrobus typu SOR EBN 9,5 slouží Hradečanům rok. Výhodou elektrobusů jsou podle zástupců dopravního podniku kromě ekologického provozu i nesrovnatelně ekonomičtější provozní náklady než u autobusů se spalovacím motorem.
Elektrická novinka ve vozovém parku hradecké MHD je srovnatelná s autobusem
Nový bateriový elektrobus, který se už několik dní prohání královéhradeckými ulicemi, nese název Perun, což je zkratka z anglických slov "Pure Electric RUNner" znamenajících spojení „čistě elektrický běžec“. Nový dvanáctimetrový nízkopodlažní dvounápravový vůz s trojími dveřmi, výkonem motoru 160 kW a dojezdem s cestujícími 120 až 150 kilometrů,vyrobila firma Škoda Electric. "Nabíjení elektrobusu se provádí v nočních hodinách a trvá čtyři až šest hodin. Obsaditelnost vozidla je 82 cestujících, 27 míst je k sezení, a je tak srovnatelný s klasickým autobusem MHD," doplnili zástupci královéhradeckého dopravního podniku. Maximální rychlost nového elektrovozidla je 70 kilometrů za hodinu.
„V běžné výbavě má elektrobus i samoobslužný tlačítkový systém otevírání dveří, na který jsou cestující zvyklí z trolejbusů. Systém tak umožňuje otvírání dveří cestujícími podle skutečné potřeby. Perun zapadá do vozového parku hradecké MHD také svou nízkopodlažností. Právě fakt, že všechny naše vozy jsou nízkopodlažní, už berou cestující v Hradci jako samozřejmost, v republikovém měřítku to ale pravidlem zdaleka ještě není,“ upozorňuje František Meduna z hradeckého dopravního podniku.
Elektrobus zatím nemá svou trasu, testuje se v různých podmínkách
Elektrobus se bude zatím testovat na různých linkách hradecké MHD. "Chceme tak získat co nejvíce dat a informací o jízdních a provozních vlastnostech. Testovat ho budeme v dělených směnách, které zajišťují dopravní špičky zejména v době od 4 do 10 hodin a od 13 do 19 hodin, a popřípadě i v celodenních směnách," vysvětluje cíl zkušebního provozu vedoucí střediska MHD Leo Sedláček.
V Hradci vidí v elektrobusech budoucnost
Dopravní podnik spatřuje v elektrobusech velký potenciál. „Budoucnost potvrdí, že elektrobus, z hlediska jeho provozního režimu a vlastností, je vozidlem předurčeným k provozu v městské hromadné dopravě,“ míní ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich. „Všechny výhody elektrobusů dosud bohužel snižují jejich vysoké pořizovací a investiční náklady. Na druhou stranu jejich přímé provozní náklady jsou pouze třetinové, ba i nižší, a také servis je jednodušší. Až se cena elektrobusů přiblíží cenám současných autobusů se spalovacím motorem, věřím, že dojde k jejich významnému rozšíření,“ míní ředitel Kulich.
Průměrné stáří autobusů v hradecké MHD je více než deset let. Nejstarší jsou patnáctileté a jejich výměna by mohla přijít na řadu v roce 2015. V budoucnu by mohly právě elektrobusy postupně nahradit až 20 dieselových autobusů s ukončenou životností. U trolejbusů podnik aktuálně s náhradou nepočítá, protože všechny trolejbusy v letech 2011 - 2013 obměnil za nové.
Komentáře ke článku
Vložit nový komentář
Jméno které jste zadal se shoduje s již zaregistovaným uživatelem.
Pokud jste to Vy přihlašte se prosím.
Pokud ještě nejste registrován vyberte si prosím jiné jméno,
nebo se zaregistrujte.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.