Historie trolejbusové dopravy v Hradci Králové

Foto: DPmHK
Foto: DPmHK

Historie trolejbusové dopravy v Hradci Králové slaví v květnu 2014 své kulaté 65. výročí. 

První plány na zařazení trolejbusů do městské hromadné dopravy, kterou od roku 1928 obsluhovaly pouze autobusy, přišly na svět v roce 1947. Výstavba tratí započala o rok později a od roku 1949 Hradec Králové křižovaly dvě trolejbusové tratě - linka číslo 2 od hlavního vlakového nádraží až na Nový Hradec a linka číslo 0 ve směru na Slezské předměstí. O oslavách 65 let trolejbusů v Hradci Králové se můžete dočíte zde.

1949 až polovina 60. let: Začátky trolejbusové dopravy v Hradci Králové

Vozový park tehdy tvořily čtyři trolejbusy Vetra – ČKD. Výstavba nové vozovny v roce 1951 umožnila další rozvoj trolejbusové dopravy a síť se postupně rozšiřovala.

O rok později byla uvedena do provozu trať Komenského ulicí a kolem krajského soudu, čímž vznikl uzavřený okruh okolo starého města, dále vznikly trati vedené do Kuklen a Plačic (1952), Malšovic (1958) a na Slezské Předměstí - sídliště Sever (1965)

Od poloviny 60. let jezdilo v Hradci devět trolejbusových linek 

V 1964 trolejbusový provoz zabezpečoval devíti linkami celé dvě třetiny dopravní zátěže města a dopravil 16,3 milionu cestujících. V roce 1967 rozhoduje Rada MěNV o postupné likvidaci trolejbusové dopravy po vypršení životnosti vozů a trakčního zařízení do roku 1980. 

Ve druhé polovině 60. let byla zahájena přestavba hlavních hradeckých komunikací vyžadující nákladné přeložky trolejbusového vedení. Rekonstrukce Gočárovy třídy měla za následek nejdříve dočasné a následně rozhodnutím města i trvalé zastavení trolejbusového provozu a trolejbusy se sem vrátily skoro až za 30 let.

Pod vlivem odklonu od trolejbusové dopravy v ČSR i v Hradci Králové postupovala náhrada trolejbusových linek autobusy. Na některé rekonstruované úseky se proto již trolejbusy nevrátily (mimo zmíněné Gočárovy třídy se jednalo i o Kladskou ulici a Pospíšilovu třídu), ale k dalšímu rušení nedošlo a hlavní směry trolejbusové dopravy zůstaly zachovány.

Od 80. let se hradecké trolejbusy modernizují

V 80. letech došlo ke změně pohledu na trolejbusovou dopravu a k postupné modernizaci stávajících úseků a vozového parku, k výstavbě nových úseků se přikročilo až o desetiletí později. 

V roce 1993 začaly trolejbusy jezdit po části II. silničního okruhu, o dva roky později se vrátily na Gočárovu a Pospíšilovu třídu.

Od roku 1994 zajíždějí vybrané spoje linky č. 1 z Nového Hradce do Kluků, ačkoliv tento úsek není vybaven trolejovým vedením. Provoz zajišťovala dvojice vozů 14 Tr se speciálně vyrobeným přívěsným jednonápravovým dieselagregátem, což byla v republice rarita. Toto řešení bylo v roce 2001 nahrazeno zařazením dvousilového trolejbusu 21 TrACI.

Nyní jsou již k dispozici dva vozy 30 Tr SOR vybavené také dieselagregáty.

V roce 1999 byla dokončena obnova celé trolejbusové sítě, v provozu bylo pět linek, kde 44 vozidel přepravilo 10 230 707 cestujících.

Trolejbusy dnes

V současnosti přepraví 35 trolejbusů na pěti linkách více než 11 milionů cestujících, což je 32 % z celkově přepravených osob. 

V letech 2011 - 2013 se uskutečnila největší obměna trolejbusů v královéhradecké MHD. Dopravní podnik získal 31 nejmodernějších vozů z dílny plzeňské Škody Electric.

Nákup trolejbusů podpořily evropské dotace a díky jedenácti kloubovým trolejbusům a dvaceti vozům v krátkém provedení včetně dvou duobusů se stal zdejší vozový park 100% nízkopodlažní. Více se dočtete také v článku Dopravní podnik v Hradci má další nové trolejbusy.

Trolejbusový provoz v Hradci Králové v číslech:

  • Počet trolejbusů: 35, všechny nízkopodlažní

  • Průměrné stáří: 3 roky

  • Počet linek: 5

  • Délka linek: 36 km

  • Délka trolejového vedení: 26,1 km

  • Počet ujetých kilometrů: 1,75 mil. km

  • Počet cestujících (za rok 2013): 11,2 mil.

  • Počet řidičů: 77

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas o aktuálním dění v Hradci Králové!

Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku

K tomtuto článku zatím nebyl vložen žádný komentář.
Váš názor nám není lhostejný, podělte se o něj také s ostatními uživateli a napište první komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)
Mohlo by se hodit
Doporučujeme